Csapadékvíz-elvezetés - Iskolai mintaprojekt

Gundsølille, Dánia

A probléma

Vízi játszótér

Gundsølille település a Maglemose folyó közelében fekszik. A folyó komoly viharok esetén gyakran megárad, így egy-egy felhőszakadás esetén a falu Lindebjerg iskolájának földszintjét általában elárasztotta a víz.

Az áradások a klímaváltozás hatására várhatóan fokozódnak a jövőben.

Probléma típusa(i): 
Épített környezet
Extrém időjárási események
Vízgazdálkodás (csapadékvíz, árvíz, aszály)
Zöld felületek, természetes élővilág

A megoldás

Az iskola „Klímaiskola” programjának keretében az intézményt a klímaváltozáshoz alkalmazkodó modelliskolává alakították.

Az iskola vezetése, megelégelve az áradásokat, úgy döntött, hogy az iskola területén lehulló csapadékot nem engedik a folyóba, így igyekeznek tehermentesíteni azt. Annak érdekében, hogy a sokszor igen jelentős mennyiségű csapadékvíz minél könnyebben a talajba jusson, különböző természet-közeli megoldásokat alakítottak ki.

A kivitelezést alapos tervezési és felmérési munkálatok előzték meg. Első lépésként az iskola és a sportpálya terepviszonyait és a talaj állapotát mérték fel. Ez után az épületeket, azok tetejét és a betonozott felületeket vizsgálták meg abból a célból, hogy hogyan lehet a csapadékvizet a csatornarendszer helyett máshová vezetni.

A kidolgozott megoldás szerint az összesen 1100 m2 felületre eső csapadékot a tetőkön, ereszeken és az újonnan kialakított szabadtéri betoncsatornákban összegyűjtik, és növényzettel borított kis tavakba és árkokba vezetik. Az esővizet így az ún. beszivárgási területekre vezetik el, vagyis olyan helyekre, ahol a csapadék a legkönnyebben jut el a talajba.

Ezeket vízi játszótérnek hívják, amelyek több korosztály számára is tartogatnak érdekességeket: a legfiatalabb diákok egy olyan tavacskán játszhatnak, amely a közelben lévő fjord hasonmása. Az eggyel idősebb korosztály pedig maga alakította ki saját vizes élőhelyét úgy, hogy a kis pocsolyákba helyi növényeket ültettek.

Mindemellett az iskola biciklitárolójának 72 m2 felületű tetejét zöldtetővé alakították. A biciklitárolón tájékoztató plakátot helyeztek el, amely a zöldtetők jelentőségét magyarázza el, és azzal kapcsolatos kérdéseket tesz fel. Ennek megoldásait a feltüntetett QR kódon keresztül kaphatják meg az érdeklődő szülők és diákok.

A különböző állami pénzügyi források mellett az iskola, a szülők és az érintett vállalatok összesen két millió dán koronát gyűjtöttek össze a megvalósításra.

Finanszírozás típusa(i): 
Célzott adományok
Hazai pályázati forrás

Tanulságok

A projekt sikeressége nagyrészt annak köszönhető, hogy az iskola vezetése széleskörű és elhivatott támogató csapatot verbuvált maga köré az iskola tanáraiból és diákjaiból, valamint a lelkes szülőkből.

A projektet alaposan megtervezték: felméréseket végeztek a legmegfelelőbb megoldások megtalálása érdekében.

Különböző vállalatokat is bevontak a projektbe, amelyek a sikeres megvalósításban voltak érdekeltek. Egy cég mérte fel azt, hogy milyen burkolattal vonják be az iskola egyes területeit. Egy másik vállalat pedig abban játszott szerepet, hogy a természetes környezetnek megfelelő növények kerüljenek a kialakított vizes létesítményekbe.

Lindebjerg iskolája élen jár a klímaadaptáció terén, és ezzel a projekttel megmutatta önkormányzatoknak és más iskoláknak, hogy mit lehet tenni az éghajlatváltozás ellen. Az iskola szívesen osztja meg tapasztalatait, és a felmerülő akadályokat más oktatási intézményekkel. Jelenleg egy olyan csomagon dolgoznak, amely megvalósítási ötleteket és rögtön használható oktatási anyagot tartalmaz, ezzel motiválva más iskolákat arra, hogy hasonló projekteket kezdeményezzenek.

Kapcsolat

Név: 
Danish Ministry of the Environment / Danish Nature Agency

Letölthető anyagok

További információ