Hőség- és UV-riasztási rendszer

Tatabánya, Magyarország

A probléma

UV-program, Tatabánya

Tatabánya jelenleg és a jövőben is komoly, az éghajlatváltozással kapcsolatos kihívásokkal néz szembe: a hőhullámok (a városi hősziget-hatás), a környező régiót fenyegető erdőtüzek, illetve a az extrém magas hőmérsékletek és szárazság által generált egészségügyi hatások, a légszennyezés nagyfokú alkalmazkodást tesznek szükségessé.

Probléma típusa(i): 
Emberi egészség
Extrém időjárási események

A megoldás

Tatabánya városa elkötelezte magát a környezetvédelem és lakosai egészségének védelme mellett, és a következő terveket készítette:

  • Környezetvédelmi Oktatási Akcióterv (2005),
  • Klímaváltozás Városi Stratégiája (2007), Klímaváltozás Akcióterve (2014)
  • Hőhullámokkal és Extrém UV-sugárzással összefüggő tatabányai riasztási terv (2008)
  • Smart Sun oktatási program
  • Tűzoltóság Kapacitásfejlesztése.

A Klímaváltozás helyi akcióterve mind a hatások enyhítését, mind az alkalmazkodást célul tűzte ki. Az akcióterv révén az éghajlatváltozás szempontjai a döntéshozatalra is kihatnak: az alkalmazkodás fontos szerepet kap az önkormányzat által szervezett programokban.

A helyi hőségriasztási rendszert és a Smart Sun oktatási programot arra tervezték, hogy a magas hőmérséklet és UV-sugárzás káros hatásaitól megvédje a lakosságot. A rendszer konkrét célja, hogy

  • növelje a lakosság tudatosságát a hőhullámok egészségügyi kockázataival és a védekezési lehetőségekkel kapcsolatban;
  • csökkentse a magas hőmérséklet káros hatásainak kitett lakosok számát;
  • erőforrásokat takarítson meg azzal, hogy a megelőzésre és nem a következmények kezelésére helyezi a hangsúlyt.

Amikor extrém meleg időjárást jeleznek előre, életbe lép a hőhullámokra és UV-sugárzásra vonatkozó protokoll. Az előrejelzést high-tech előrejelző módszerekkel végzik. A protokoll olyan intézkedéseket is tartalmaz, amelyek keretében tanácsokkal segítik a lakosságot abban, hogy hogyan tudnak felkészülni a küszöbön álló hőhullámra. A legfontosabb szempont, hogy az információ különböző csatornákon, gyorsan jusson el a lakossághoz:

  • hőhullám prognosztizálása esetén értesítik az ÁNTSZ-t,
  • a lakosság, az intézmények, az egészségügyi szervezetek és a média számára 30 percenként [f3] frissített információkat adnak ki[f4] ,
  • a város honlapján közzétett információkkal, illetve a hatóságoknak, intézményeknek, állami hivataloknak és munkaadóknak kiküldött levelek és faxok formájában is terjesztik az információkat.

A riasztási rendszer mellett vizet biztosítanak a közterületeken, és a parkokat és az utcákat gyakrabban locsolják.

A Smart Sun oktatási program keretén belül tájékoztatják a különösen veszélyeztetett csoportokat (pl. csecsemők és szüleik, kisgyermekek, idősek és betegek) a hőhullám veszélyeiről és a nap okozta káros hatásokról, illetve információt nyújtanak arról, hogy milyen egyszerű, de hatékony intézkedésekkel lehet védekezni és más embereken is segíteni.

A tűzoltóság kapacitásának kiépítésére irányuló program során a város

  • speciális képzést és eszközöket biztosított a tűzoltóság számára;
  • javította az úthálózat minőségét az erdős területeken, így tűz esetén ezek jobban megközelíthetőek;
  • a tűzesetek korai felderítésére alkalmas megfigyelő állásokat és kamerarendszereket telepített; illetve
  • a vészhelyzetek esetén életbe lépő, jól-menedzselt rendszereket alakított ki.

A terv előkészítése során kiterjedt konzultációt folytattak az érdekelt felekkel, amelybe minden fontosabb városi testületet, az ÁNTSZ-t, az iskolákat, a betegek és öregek ápolásával foglalkozó intézményeket, a helyi kórházakat, mérnököket, közműszolgáltatókat is bevonták. A hőség- és UV-riasztási rendszer 22 szervezet, köztük a helyi rendőrség, a mentőszolgálat, a polgárőrség, a helyi tűzoltóság, katasztrófavédelem, kórházak vízművek és iskolák, szoros együttműködésére és részvételére épít.

Tatabánya lakosai három olyan csoportot (Lakosok Csoportja, Helyi Diáktanács, Helyi Klímacsoport) hoztak létre, amelyek számos egyéb tevékenységük mellett egy hőségriasztási és UV-riasztási programot hoztak létre, a helyi klímastratégia fejlesztését támogató csapatokat alkottak, a kibocsátás csökkentésére irányuló célokat határoztak meg, illetve oktatási és információs programokat valósítottak meg.

Megoldás típusa(i): 
Pénzügyi/menedzsment jellegű megoldás
Technológiai jellegű megoldás
Finanszírozás típusa(i): 
Önkormányzati forrás

Tanulságok

Az eset jó példát nyújt az elkötelezett városvezetésre, az érintettek bevonására, és arra, hogy mindez hogyan eredményezi az adaptációs program sikerét.

A tatabányai riasztási terv a fentről lefelé és a lentről felfelé ható megközelítések integrációja révén jött létre, amelyet a Magyar Tudományos Akadémia Szociológiai Intézetének segítségével hoztak létre. Tatabánya város folyamatos támogatást nyújtott az akadémia által javasolt kezdeményezések számára, és a civil társadalom támogatása révén a környezetvédelemhez és a klímaváltozáshoz kapcsolódó problémákat is jobban lehet menedzselni.

Egyre több lakos van tisztában azzal, hogy mi a teendő riasztás idején. A város kb. 150 intézménye vészhelyzet esetén a tervek szerint reagál az Önkormányzati Hivatalból indított riasztásra.

Az esetleírást készítette: GHG Analytics

Kapcsolat

Név: 
Oláh András Márton (Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata)

Letölthető anyagok

További információ